markethink

We power the world's activities and

connect people

with the things they love, want and need to do 

Active Network

A routine is not a routine if you have to think about it.

David Love Jr.

Event Marketing 

Bij MARKETHINK gaat het om het event dat gebruikt wordt als als marketinginstrument. Het evenement dient ter promotie van bepaalde producten en of diensten. Voorheen werd een evenement georganiseerd vanwege de activiteit zelf, bij eventmarketing wordt het evenement toegespitst op de marketing van het product of de dienst. Het kan hierbij gaan om een nieuw te organiseren evenement of het adopteren van een reeds bestaand evenement, zoals de De vrienden van... de Heineken Night of the Proms.

Eventmarketing wordt in een markt, waarbij doelgroepen in een hoog tempo vervagen, gezien als een van de oplossing om deze doelgroep toch te bereiken. Het evenement is dus een onderdeel van een multichannel marketing strategie. Immers leven we vandaag de dag in een informatie maatschappij; alle informatie is op ieder gewenst moment beschikbaar. Een commercial of advertentie alleen in de traditionele media is zodoende niet meer doeltreffend genoeg. Event driven marketing wordt dan ook steeds belangrijker.

Evenementen worden niet alleen gebruik om een bepaalde boodschap over te brengen aan een bepaalde doelgroep. Iedere doelgroep behoeft vandaag de dag zijn eigen manier aan aanspreken. Maar het gaat ook zeker om “Engagement” Het evenement kan zodoende worden aangepast naar de wens van de doelgroep. Als voorbeeld; de jeugd wordt middels een advertentie in de krant nog maar zeer moeilijk te bereiken. Wordt er echter door dit bedrijf een Event georganiseerd voor de jeugd, bijv een house festival, dan is de jeugd wel ontvankelijk voor hun marketing. Eventmarketing hangt zeer veel samen met de experience marketing methoden. 

Experience marketing een belangrijke trend op gebied van marketing en communicatie. In markten waar producten steeds meer op elkaar gaan lijken en er technisch gezien nauwelijks nog verschil is tussen merk Y en Z moeten de producenten een andere manier gaan vinden om hun producten af te zetten. Experience marketing, oftewel belevingscommunicatie, is een vorm van marketing die erop is gericht om een bepaald gevoel om een merk of bedrijf heen te creëren. Het oudste en bekendste voorbeeld van een bedrijf die koploper is op het gebied van experience marketing is Walt Disney, met alle Disney parken. Alleen op deze manier kan een bezoeker zich voor een dag totaal in een andere wereld wanen. Experience marketing is een principe dat vanaf eind jaren 90 steeds actiever werd.

De detaillist, retailer, creeert met zijn instore communicatie ook een belangrijke merkbeleving. mooi voorbeeld is Apple* met zijn Shop in Shop concepten en eigen “brandstores”. 

De consument heeft ook bij de huidige E-store trends, zeker behoefte aan experience, ruiken voelen proeven. MARKETHINK werkt daarom aan clicks & bricks concepten voor de Off- en On-line detaillist. in ELKE Branche.